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Centro Relojero Pedro Izquierdo

Heritage & Savoir-Faire Part 2: The Concord C1 Tourbillon

pifpaf

New member
At first glance, it is a bit surprising to see a brand like Concord, with its super-modern designs and its cyberpunk inspirations, featured in our "Savoir Faire and Heritage" summer-school.



But it is the first time I can access such comprehensive information, regarding the production of a watch. Moreover, the creation of a nonconformist watch such as the Black Spider, allows us to put many savoir-faire into perspective.



From the cutting out on numerical control machines to the assembly, through the electroplating and the gemsetting, we will detail the sum of work it takes to produce a Concord C1 BlackSpider Brilliant.



Before discovering the detail of the fabrication process, one should know that this piece is a unique (already sold?).
The titanium case makes 47mm in diameter for 13.55mm in thickness.
The bridge bearing the movement is made of eight distinct parts, and spreads out on the bezel: the "Spider" effect is rather successful, even though it works better on the case-back or on the Blackspider without diamonds.
The gems, fitted on four of the spider's legs, somewhat overshadow the so peculiarly skeletonized movement.



The Blackspider is fitted with a Concepto movement: the C8000 tourbillon is emblematic of their production.
For that matter, the photo of its barrel locking device illustrates the subcontractor's catalog.
The back side of this distinctive piece is unmistakable; on the contrary, the gemsetting on the front side allows the association of the diverse parts to be coherent.
It is quite a bulky movement of 14 lignes 1/4 aka 32.6mm, which is a very suitable size to fill the big watches of the nowadays market. The one-minute tourbillon is set at 21600v/h, with a 72-hour power reserve.
This very open skeleton shows most of the working mechanism, which makes the winding process especially didactic.
One sees the watch living its everyday life; therefore, a power reserve indicator would be absolutely superfluous.



The highlight of this watch is of course the aesthetical link between the bezel and the skeleton. If one could criticize the Concord bezel, one has to admit that when the concept is taken to its limits, the watch reaches another aesthetical dimension.
In order to perfect the look, the inner bezel ring has been machined accordingly.









The other stumbling block of the machining process is the titanium case; as you most certainly know, this metal is particularly difficult to work with: because of its hardness, the high friction can set it to fire.
Therefore, very few brands transform it themselves. Here, the machining of the Blackspider's case takes more than seven hours, with CNC machines specially design to prevent fire hazards.
The bezel is the trickiest part to cut out, as it takes a five axes numerical control machine.





The gemsetting is of course the highlight of this unique piece. As the watch features an almost rough natural element, finding the gems of the right size is a fastidious task.
The next step is the diamonds cleavage; it is like splitting a log. There is a right orientation, with produces two cleanly cut stones. And there is a wrong one, where the diamond will break. If the splitting is properly done, it allows for the elimination of the flaws, which are generally located at the center of the gem.
Then, the diamond undergoes the bruting process, whereby the stone is ground with a diamond mill (of a higher hardness), down to its final shape.
Finally, the most difficult operation, the polishing, where the diamond gets all its facets and its brilliance. This step is performed manually, but of course, the diamond cutter uses a "Dop" (pliers) and a disc turning between 3000 and 4000 revs/min; But surprisingly, he also uses a computer, to guide his movements accurately.
The gems are set using the "grain setting", which is one of the most resistant techniques.
The operation is particularly difficult on the flange, because of the thinness of the material (about 1mm):
Once all the parts are cut out and set, the bridges can be finished. Then, the electroplating is performed. Finally, all the blackened parts are ready to be fitted together.
The previous steps have been properly executed, all the dimensions are perfect. The assembling process is the simplest of all, but at the same time it is the most critical: the task is carefully performed, because if unfortunately a part is scratched or damaged, it must be replaced by a new one.







To produce this C1 Blackspider, set with 224 brilliants, it took a least as many craftsmen and hundreds of hours of work. Because this is the strength of watchmaking: The "Swissness". Many centuries of savoir-faire and unbelievable skills to be able to wear a few tens of grams of happiness.





 

claimsys

Well-known member
I don't like this watch. It looks a machine for a new richman. Too many brilliants and I´ve seen few jewels mounted on caliper. I don´t like to see strap fixed on case with screws. I believe that leather straps brake near this screws. And what about small plexiglass part where Concord mark appears? I believe that it doesn´t resist sunbeams and it would convert it in a small yellow piece of glass.It resists ONLY 30 meters of water depth!! I hope that a new richman will be happy with this "plastic chinese look" machine.

Regards.
 
Última edición:

pifpaf

New member
I don't like this watch. It looks a machine for a new richman. Too many brilliants and I´ve seen few jewels mounted on caliper. I don´t like to see strap fixed on case with screws. I believe that leather straps brake near this screws. And what about small plexiglass part where Concord mark appears? I believe that it doesn´t resist sunbeams and it would convert it in a small yellow piece of glass.It resists ONLY 30 meters of water depth!! I hope that a new richman will be happy with this "plastic chinese look" machine.

Regards.

:666: :guiño::great:
 

acemeja

New member
A primera vista, resulta chocante ver que una marca como Concorde, de súper-modernos diseños e inspiraciones cyberpunk, aparezca en nuestra escuela de verano dedicada a el legado de la destreza (o la tradición del "saber hacer")
concord_c1_blackspider_tourbillon_diamond_4.jpg



Pero es la primera vez que puedo acceder a la información en profundidad, por ejemplo, con respecto a la producción del reloj. Por otra parte, la creación de un reloj "inconformista" como el Black spider (araña negra), nos permite ver muchos aspectos o perspectivas de ese "saber hacer"

concord_c1_blackspider_tourbillon_diamond_7.jpg

Desde su mecanizado en máquinas CNC (corte o fresado controlado por ordenador), a su montaje, pasando por la galvanoplastia y la colocación o engaste de piedras preciosas., vamos a detallar la cantidad de trabajo que se necesita para producir un Concord C1 BlackSpider brillant.
concord_c1_blackspider_tourbillon_diamond_26.jpg


Antes de profundizar en los detalles del proceso de fabricación, deberían saber ,que esta pieza es casi única (25 ejemplares) (estará ya vendida?).
La caja de titanio tiene 47mm de diámetro por 13.55mm de espesor.
La pletina que aloja el movimiento está compuesta de ocho partes bien diferenciadas,que se extienden hasta sobresalir por el bisel: el efecto arácnido ("Spider" )es bastante acertado, a pesar de que funciona mejor en el caso de la trasera...o en el Blackspider sin diamantes.
Las piedras, instaladas en cuatro de las patas de la araña, arroparán con su sombra el tan peculiar....movimiento esqueletizado.

concord_c1_blackspider_tourbillon_diamond_15.jpg

El Blackspider está equipado con un movimiento Concepto: el tourbillon C8000 es el emblema de sus productos.
De hecho , la foto de su trinquete ilustra el catálogo de su fabricante.
La parte posterior de esta pieza es inconfundible, por el contrario, la pedrería en la parte frontal requiere la asociación de las diversas partes ,para una vez vistas en conjunto,ser coherente.
Es muy voluminoso el movimiento de 14 lineas 1/4 ,(trad.32.6mm ), que es un tamaño muy adecuado para llenar los grandes relojes del mercado hoy en día. El tourbillon de un minuto se ha fijado en 21600 alternancias(v / h), con una reserva de marcha de 72 horas.
Este esqueleto muy abierto muestra la mayor parte del mecanismo de trabajo, lo que hace que el proceso de cuerda, aparezca especialmente didáctico.
Uno ve funcionar el reloj,en todos y cada uno de sus pasos, por lo tanto, un indicador de reserva de energía sería absolutamente superfluo.

concord_c1_blackspider_tourbillon_diamond_18.jpg


El punto culminante de este reloj es, por supuesto, el vínculo estético entre el bisel y el movimiento esqueletizado.Aun pudiendo poner pegas al bisel del Concord, uno tiene que admitir que cuando el concepto es llevado a sus límites, el reloj alcanza otra dimensión estética.
El bisel interno se ha mecanizado,con la mirada puesta ,en perfeccionar ese aspecto,
rchaut_19.jpg

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rchaut_13.jpg

concord_c1_blackspider_tourbillon_diamond_19.jpg








El otro apartado importante del proceso de mecanizado ,es la caja de titanio , como usted sin duda sabe, este metal es muy difícil trabajar ,debido a su dureza, la alta fricción puede hacer que combustione (malográndose).
Por lo tanto, muy pocas marcas lo trabajan por sí mismas. En este caso, el mecanizado de la caja de la Blackspider lleva más de siete horas, con máquinas de control numérico(CNC) especialmente diseñadas para evitar esos riesgos de incendio.
El bisel es la parte más difícil de mecanizar, para ello requiere una máquina CNC especial de cinco ejes .


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lunette_2.jpg



La pedrería, (y su colocación),es, por supuesto, lo más destacado de esta pieza única. A medida que el reloj cuenta como elemento casi natural (o en bruto ), la búsqueda de las joyas de la talla adecuada es una tarea exigente.
El siguiente paso es la ordenación ,clasificación de los diamantes, y su división. Hay una orientación correcta, con dos piedras si se produce un corte limpio.si se hace mal , el diamante se romperá. Si la división se hace correctamente, permite la eliminación de los defectos, los cuales generalmente se localizan en el centro de la gema.
Entonces, el diamante se somete al proceso de desvastado, con lo que la piedra se muele con un molino de diamante (de una dureza superior), hasta su forma final.
Por último, la operación más difícil, el pulido, donde el diamante obtiene todas sus facetas y su brillantez. Este paso se realiza manualmente, pero, por supuesto, el artesano utiliza un "dop" (pinzas) y un disco que gira entre 3000 y 4000 rpm; , sorprendentemente, también usa un programa informático, para guiar sus movimientos con precisión.
Las gemas se establecen con el "ajuste de grano"(supongo que talla, en este caso 32/24), que es una de las técnicas más adecuadas.
La operación es particularmente difícil en la brida(en la parte donde se sostiene), debido a la delgadez del material (alrededor de 1 mm):
Una vez que todas las piezas se cortan y se engarzan, los puentes se pueden acabar. Entonces, la galvanoplastia se lleva a cabo. Finalmente, todas las partes ennegrecidas están listas para ser encajadas.
Los pasos anteriores se han ejecutado correctamente, todas las dimensiones son perfectas. El proceso de montaje es el más simple de todos, pero al mismo tiempo es también el más crítico: la tarea se realiza cuidadosamente, ya que si desafortunadamente una parte está rayada o dañada, debe ser reemplazada por una nueva.

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La producción de este C1 Blackspider , engastado con 224 brillantes, requiere muchos artesanos y cientos de horas de trabajo. Esto es el punto fuerte (y su fuerza)de esta relojería: La "Swissness".("Suizo en su máxima expresión.."...) Muchos siglos de "saber-hacer" y habilidades increíbles para ser capaz de permitirnos disfrutar la felicidad en pocas decenas de gramos .
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